10 žaidimų lauke, kurie užkabins net telefono gerbėjus

Šiandien vaikai dažniau žino, kaip paleisti žaidimą telefone, nei kaip įsiminti paprasčiausią žaidimą lauke. Tėvai desperatiškai ieško būdų, kaip atplėšti savo atžalas nuo ekranų, bet dažnai susiduria su akivaizdžiu pasipriešinimu. „Nuobodu”, „nėra interneto” – šie argumentai skamba pažįstamai, tiesa? Tačiau problema ne tik vaikuose. Mes patys užmiršome, kad tikrasis pasaulis, kur galima bėgioti, šaukti ir juoktis iki ašarų.

Kodėl lauko žaidimai pralaimėjo technologijoms

Nemeluokime – lauko žaidimai neturi šansų konkuruoti su profesionaliai sukurtais mobiliais žaidimais, jei kalbame apie vizualų patrauklumą ar momentinį patenkinimą. Programuotojai investuoja milijonus į tai, kad jūsų vaikas negalėtų atitrūkti nuo ekrano. Jie naudoja psichologinius triukus, apie kuriuos mes paprasčiausiai nežinome.

Bet štai kur slypi ironija: tie patys elementai, kurie daro mobiliuosius žaidimus tokius patrauklius – netikėtumas, iššūkiai, komandinis darbas, progresavimas – egzistuoja ir tikruose žaidimuose. Tik reikia mokėti juos pateikti.

Didžiausia klaida, kurią daro suaugusieji, – jie bando „parduoti” lauko žaidimus kaip sveikesnę alternatyvą. Vaikai nenori sveikumo, jie nori smagaus laiko. Todėl užmirškite pamokslus apie šviežią orą ir fizinį aktyvumą. Vietoj to sutelkite dėmesį į tai, kas tikrai svarbu: azartą, juoką ir galimybę pajusti save nugalėtoju.

Žaidimai, kurie keičia taisykles

Zombių apokalipsė – tai ne paprastas gaudynių žaidimas. Vienas žaidėjas tampa „zombiu” ir bando „užkrėsti” kitus, paliesdamas juos. Užkrėstieji taip pat tampa zombiais. Skirtumas nuo įprastų gaudynių: zombiai turi vaikščioti lėtai ir staugti, o išlikę žmonės gali „gydyti” užkrėstuosius, paliesdami juos per 10 sekundžių nepajudėdami. Šis žaidimas veikia, nes turi aiškų siužetą ir nuolat kintančią dinamiką.

Šnipų misija formuoja komandas ir duoda kiekvienai slaptą užduotį – surasti paslėptus daiktus teritorijoje, nepastebėtiems kitų komandų. Čia svarbu ne tik greitumas, bet ir slaptumo sugebėjimai. Vaikai mėgsta jaustis šnipais, ypač kai galima naudoti gestų kalbą ar slaptus ženklus.

Karalių kalnas 2.0 – klasikinis žaidimas su šiuolaikišku posūkiu. Vietoj paprasčiausio stumdymosi ant kalnelio, įvedamos papildomos taisyklės: kas 2 minutes keičiasi „karalių” skaičius (gali būti 2-3 kartu), arba karalius gali paskirti sau „sargybinį”, kuris padeda ginti poziciją.

Technologijų elementai tikrame pasaulyje

Jei negalite nugalėti technologijas, panaudokite jas savo naudai. QR kodų medžioklė sujungia skaitmeninį ir fizinį pasaulį. Paslėpkite teritorijoje QR kodus, kurie veda į užuominas apie kitų kodų buvimo vietas. Galutinis kodas gali vesti į „prizą” – net jei tai bus tik nuotrauka su sveikinimu.

Realybė be technologijų – sukurkite žaidimą, kur vaikai turi „matyti” tai, ko iš tikrųjų nėra. Pavyzdžiui, tam tikros spalvos daiktai teritorijoje tampa „magiškais portalais”, per kuriuos galima teleportuotis (t.y. greitai nubėgti) į kitą tokios pat spalvos vietą. Arba geltonos spalvos daiktai duoda „supergalias” 30 sekundžių.

Svarbu suprasti: vaikai nesipriešina fiziniam aktyvumui, jie priešinasi nuobodumui. Jei žaidimas turi istoriją, taisykles, kurios keičiasi jie užmirš apie telefonus.

Psichologiniai triukai, kurie veikia

Progresavimo sistema veikia ne tik žaidimuose. Sukurkite „lygius” tikrame žaidime. Pavyzdžiui, žaidžiant slėpynes, pradedantiesiems duodama 60 sekundžių pasislėpti, pažengusiems – 45, o ekspertams – tik 30. Kas savaitę žaidėjai gali „kilti lygiu” pagal savo sugebėjimus.

Atsitiktinumo elementas palaiko susidomėjimą. Prieš kiekvieną žaidimo ratą traukite lapelį su papildoma taisykle: „šiandien visi turi šokinėti ant vienos kojos”, „draudžiama kalbėti”, „kas paliečia medį, tampa nemirtingas 10 sekundžių”.

Socialinis aspektas – leiskite vaikams patiems kurti taisykles. Kas savaitę vienas žaidėjas gali pasiūlyti naują taisyklę ar žaidimo variantą. Vaikai labiau įsitraukia į tai, ką patys kuria.

Žaidimai skirtingoms situacijoms

Mažai vietos? „Statulų teatras” su posūkiu – vienas žaidėjas rodo emociją ar veiksmą, kiti turi atspėti ir pakartoti. Kas neatspėja – tampa nauju „režisieriumi”. Arba „Žodžių grandinė” fiziškai – vienas parodo veiksmą, kitas turi parodyti veiksmą, kuris prasideda ta pačia raide.

Daug vietos? „Teritorijų karas” – padalinkite erdvę į zonas, kiekviena komanda bando užimti kuo daugiau zonų, bet negali palikti savo bazės be apsaugos. Arba „Lobių žemėlapis” – viena komanda slepia „lobį” ir piešia žemėlapį su užuominomis, kita ieško.

Skirtingi amžiai? Sukurkite žaidimus su skirtingomis rolėmis. „Drakonų medžioklėje” vyresni vaikai gali būti drakonais (juda lėčiau, bet turi daugiau „gyvybių”), jaunesni – riteriais (greitesni, bet trapesni). Arba „Miesto statyboje” vyresni planuoja, jaunesni vykdo užduotis.

Kada žaidimai nepavyksta ir kodėl

Žaidimai lauke. Nuotrauka https://www.istockphoto.com/

Didžiausia klaida – per daug taisyklių iš karto. Vaikai nori pradėti žaisti, o ne klausytis 10 minučių paaiškinimų. Pradėkite nuo paprasčiausios versijos, taisykles pridėkite palaipsniui.

Antra problema – suaugusiųjų per didelis entuziazmas. Jei matote, kad vaikai pradeda nuobodžiauti, nekeiskite žaidimo prievarta. Geriau paklauskit: „Ką galėtume pakeisti, kad būtų smagiau?” Dažnai jie patys pasiūlys genialų sprendimą.

Trečia klaida – ignoruoti grupės dinamiką. Jei vienas vaikas nuolat pralaimi, žaidimas greitai taps nemalonus visiems. Įveskite „paguodos prizus” ar leiskite pralaimėjusiems tapti „teisėjais” ar „specialiųjų efektų atsakingais”.

Ketvirta – per didelis dėmesys konkurencijai. Ne visi vaikai mėgsta varžytis. Sukurkite kooperacinius žaidimus, kur visi kartu sprendžia uždavinį ar kovoja prieš „sistemą” (pvz., bando surinkti tam tikrą daiktų skaičių per nustatytą laiką).

Dar keturi žaidimai, kurie niekada neapvils

„Laiko bomba” – vienas žaidėjas skaičiuoja nuo 60 iki 0 (nematomas kitiems), kiti turi atlikti kuo daugiau užduočių: nubėgti iki medžio, surinkti 5 akmenis, apsisukti 3 kartus ir grįžti. Kas spėja – laimi tašką. Kas nesuspėja – tampa „bomba” kitame rate.

„Chameleonai” – žaidėjai turi „susilieti” su aplinka per 10 sekundžių. Ieškotojas turi rasti visus, bet gali daryti tik 3 spėjimus. Čia svarbu ne tik gerai pasislėpti, bet ir išlikti nejudant.

„Elementų valdytojai” – kiekvienas žaidėjas pasirenka elementą (ugnis, vanduo, žemė, oras) ir gali „pulti” tik tam tikrus kitus elementus (kaip akmuo-žirklės-popierius, bet su 4 elementais). Kas lieka paskutinis – laimi.

„Miesto architektai” – komandos stato „miestus” iš gamtinių medžiagų (šakų, akmenų, lapų) per nustatytą laiką. Po to kiekviena komanda pristato savo miestą ir paaiškina, kodėl jis yra geriausias. Čia nėra tikro nugalėtojo – visi laimi už kūrybiškumą.

Kai žaidimas tampa gyvenimo dalimi

Geriausias ženklas, kad pavyko, – kai vaikai patys pradeda organizuoti žaidimus be suaugusiųjų pagalbos, kai jie keičia taisykles, išranda naujus variantus, kviečia draugus, kai telefono pasiūlymas žaisti jau nesukelia tokio entuziazmo kaip anksčiau.

Tačiau nesitikėkite stebuklų per naktį. Pirmieji bandymai gali būti sunkūs – vaikai bus skeptiški, greitai pavargs, norės grįžti prie ekranų. Tai normalu. Svarbu išlikti nuosekliems ir neprarasti entuziazmo.

Pagrindinis dalykas – leisti vaikams patiems formuoti žaidimų kultūrą. Jūsų vaidmuo ne diktuoti, o palengvinti. Pasiūlyti idėją, padėti išspręsti konfliktus, užtikrinti saugumą, bet pats žaidimas turi priklausyti jiems.

Ir štai kas keista – kai vaikai vėl atranda lauko žaidimų džiaugsmą, dažnai ir suaugusieji tai prisimena. Galbūt problema nėra tik vaikuose. Galbūt mes visi pamiršome, kad tikrasis žaidimas – tai ne pramoga, o gyvenimo būdas. Ir galbūt metas tai prisiminti.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Į viršų